Sommeren 1986 var jeg på kurs i prosessorientert skriving, og lærte et nytt ord i skolesammenheng logg.Elevene mine har fått i oppdrag å skrive logg ved ujevne mellomrom. Da tar lærer inn notatet, enten ei loggbok eller løse ark. Det slår meg at det er mye enklere at elevene kan gå inn og skrive når de selv føler for det. Jeg kan opprette en blogg,når jeg ser et emne appellerer til diskusjon.
Aftenposten skrev om eksamensoppgavene i år, der kunne man komme med kommentarer. Mange av disse kommentarene var interessante.Om elevene virkelig vil bruke skrive logger uten tvang, gjenstår selvsagt å se.Det vil sannsynligvis variere mye.
LOGG I FORBINDELSE MED TEKSTSKRIVING
Eksempel. I første klasse samarbeider vi en del med naturfaglærer. Det kunne være naturlig å skrive en oppgave som går på klima. Norsklærer (og naturfaglærer?) kunne opprette en blogg som går på dette tema. Elevene skriver inn sine tanker (f.eks. Hva kan vi som enkeltpersoner gjøre?) De kan og vise til stoff de har funnet.Mye av dette kan vel og legges inn i ei mappe i et fagrom på Classfronter, men bloggen inviterer vel mer til litt "foreløpige" tanker, som en senere kan "foredle" til en gjennomtenkt tekst? Her kunne elevene få idéer til moment
ANDRE DISKUSJONER kan jo være at elevene får komme med tanker om hvordan et bestemt emne skal behandles. Hvis elevene opplever at deres råd blir fulgt, vil de kanskje bli mer aktive og bevisste (hva fungerer, hva fungerer ikke). Det er selvsagt ikke noe nytt at arbeidet i klassen skal legges opp sammen med elevene, men noen kommer på gode idéer når de har tenkt seg om litt.
Etter mange år i skolen, TROR jeg at dette fungerer godt i noen klasser, men kan være en fiasko i andre.
torsdag 7. juni 2007
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
4 kommentarer:
Nok en gang har jeg planer om å stjele Snefrids opplegg! Jeg ser nemlig for meg bloggen som et hjelpemiddel i forbindelse med alt vi får tredd nedover hodene for tiden (fagsamtaler, elevmedvirkning... og det andre jeg akkurat nå har fortrengt). Men blogg som en slags logg er jeg absolutt med på!
Hei Snefrid Annie,
jeg må si at du husker godt. Jeg kan vanskelig huske noen ting fra sommeren 1986, men så var jeg jo bare knapt 10 år på det tidspunktet.
Først en liten kommentar til atj's kommentar av ditt innlegg: en blogg er nettopp en logg (web-logg).
Det fører meg over til ditt innlegg "Logg på en ny måte". I og med bloggens natur, sitter jeg her og nikker bifallende til dine visjoner for bloggen i bruk i klasserommet. Dersom jeg skal komme med et forslag som jeg tror vil øke suksessmuligheten, vil det være å gjøre dette til et teamprosjekt. Jo flere brukere en slik blogg har, jo større sannsynlighet er det at den holdes i live. Dette ser jeg for meg er mer sannsynlig å få til innenfor norskfaglige emner, og vanskeligere å gjennomføre i tverrfaglige emner (krever mye samarbeid med mange lærere - realitetene innhenter oss da kjapt!).
Men dette kan vi snakke mer om i lunsjen.
Logg som blogg er en god ide. Jeg er kanskje litt vel overivrig her, men hva med at hver elev oppretter sin egen blogg på begynnelsen av skoleåret som skal fungere som en skoleblogg. På denne skal de legge ut logger fra flere fag (skriving er jo en grunnleggende ferdighet i alle fag), i tillegg til andre fagrelaterte oppgaver som de får i løpet av året. På denne måten kan de øve både på å skrive offentlig - med de begrensninger og føringer det medfører, og de vil publisere flere tekster.
Kanskje vi skal prøve dette på vg1 til neste år - hvis jeg skal være der da?
Fine ideer. Det er ikke tvil om at bloggen passer inn i alle fag. Man må bare passe seg for at det ikke blir mest på andre fags premisser og mindre på norskfagets. Det er ikke nok "norskfaglig" i at det skrives på norsk....
Legg inn en kommentar